10 lessen van € 390,-

nu voor € 299,-

Nieuws & Links

Nieuws

Theorie-examen in de avonduren vanaf vandaag mogelijk

Vanaf vandaag kunnen leerlingen ook in de avonduren het theorie-examen voor de auto, motor en bromfiets afleggen bij het CBR.

Het gaat om een proef van zes maanden, die start bij de locaties in Amsterdam, Arnhem, Zwolle, Rijswijk en Groningen. Later komen er gedurende de proef nog meer locaties bij.

 

Toeslag

Kandidaten kunnen op de betreffende locaties ook tussen 16.00 en 21.30 uur het theorie-examen afleggen. Wie dat wil moet dan wel zelf het examen reserveren op Mijn CBR. Voor examens vanaf 18.00 uur betalen zij een toeslag van 4,45 euro.

Proef

Het CBR wil met de proef kijken aan wat voor openingstijden kandidaten behoefte hebben en of ze bereid zijn een toeslag te betalen voor een examen in de avonduren. Daarnaast behoort de proef tot de maatregelen van het CBR om de wachttijden te reduceren.

 

 

Speciaal verkeerslicht voor smartphonegebruikers

14-02-2017

Een verkeerslicht speciaal voor appende fietsers en voetgangers is dinsdag onthuld in Bodegraven. Een strip van led-verlichting is in het straatwerk verwerkt en kleurt rood of groen, gelijktijdig met het verkeerslicht voor fietsers en voetgangers. De nieuwe verlichting moet ongevallen voorkomen bij weggebruikers die door het gebruik van een smartphone steeds vaker omlaag kijken.

De strip, genaamd +Lichtlijn, is ontwikkeld door HIG Traffic Systems en is geïnstalleerd op de kruising van de Vrije Nesse met de Goudseweg in Bodegraven. In eerste instantie is het licht aangebracht op het voetpad, maar de bedoeling is dat de groene en rode strepen later ook te zien zijn op het fietspad. Dinsdag is de installatie officieel in gebruik genomen.

Geen aandacht voor verkeer

Wethouder Kees Oskam van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk: “Bij deelname aan het verkeer laten mensen zich steeds vaker afleiden door de smartphone. De aantrekkingskracht van social media, games, WhatsApp en muziek is groot en gaat ten koste van aandacht voor het verkeer. Als overheid kunnen we deze trend waarschijnlijk niet gemakkelijk keren, maar we willen er wel op anticiperen.”

De intentie van HIG is om het product ook aan te bieden aan andere gemeenten in Nederland. Volgens het bedrijf kan de +Lichtlijn worden toegevoegd aan alle verkeersregelinstallaties in Nederland.

Kritiek

Overigens is er ook kritiek op het nieuwe verkeerslicht. José de Jong, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland, zegt tegen het AD dat haar organisatie alles toejuicht wat de verkeersveiligheid ten goede komt. ,,Maar op deze manier beloon je wel de smartphonegebruiker, die ook zelf moet blijven opletten.”

Ook vragen deskundigen zich af wat er gebeurt als niet alle kruispunten in Nederland van deze techniek is voorzien en de verkeersdeelnemer er wel vanuit gaat zo’n lichtstrip tegen te komen. Verder zijn er twijfels over de werking van de +Lichtlijn bij mensen met kleurenblindheid.

Bron: www.verkeerspro.nl/

Verkeerslichten langer op oranje om ongelukken te voorkomen

Verkeerslichten staan tegenwoordig langer op oranje. Dat is slechts een halve seconde tot een seconde, maar daardoor gebeuren er minder ongelukken of bijna ongelukken als gevolg van mensen die door rood rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van Goudappel Coffens bij experts en bij de verkeerslichten.

 

Handboek Verkeersreglementen

Bron: www.verkeerspro.nl/

 

 

Links

Rijschool gegevens en ons slagingspercentage op CBR.nl

Machtig je rijschool op CBR.nl

Formulier zelfreflectie downloaden voor je Tussentijdse Toets op cbr.nl

Het nieuwe rijden.nl

Rijscholen.eigenoverzicht.nl

Het Vakblad voor de rijschool: www.verkeerspro.nl